Näyttelyt

Alexander Salvesen: Current States II | 3.4.–30.4.2021

Alexander Salvesen: Current States II

3.4.–30.4.2021 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

[English below]

Avoinna: ke–pe 14–18 + la–su 12–17.

* Tällä kertaa emme järjestä avajaisia. Noudatamme muutenkin koronaohjeistuksia, joten normaalit käynnit varmasti turvallisia. Tervetuloa, välkommen!

Jäät sulavat. Seuraan muuttolintujen saapumista. Kesämökin läheistä rakasta metsää kaadetaan ja maa sen jäljiltä myllätään. Maailmani muuttuu. Samoilen metsissä ja yritän muistaa katsoa ympärilleni, kuunnella. Hengittää. Painaa mieleen sen mitä näen ja koen. Lehdet putoavat. Mietin mikä tekee onnelliseksi ja yritän muistaa jalkojeni alla olevan maan, sen jonka jaan kaiken kanssa.

Current States -näyttelysarja kumpuaa aikamme muuttuvasta ja virtaavasta olemuksesta jossa nykyhetki tuntuu olevan monille yhä vaikeammin tavoitettavissa. Näyttelyn nimi viittaa erityisesti veteen ja sen eri olomuotoihin, nesteeseen, jäähän ja kaasuun. Se saa minut ajattelemaan myös valuuttojen virtoja ja joitain näennäisen järkkymättömiä – staattisia asenteita tai asioita nyt monien päällekkäisten kriisien keskellä. Nimi on minulle myös referenssi paikkaan, omaani ja yhteisöissä laajemmin. Sen minkä osana olemme. Tässä prosessissa se missä olen juuri nyt (en tunnin päästä, huomenna tai ensi vuonna) on minulle erityisen merkittävää ja koen tärkeäksi pitää huomion nykyhetken keskipisteessä. Huomisen päätökset tehdään nyt.

Current States -näyttelysarjaa on muovannut olennaisesti Covid-19 -pandemian seurauksena vietetty karanteeni ja yksinäisyyden kokemus. Tämän myötä myös jo ennestään läheinen suhteeni metsään, järviin ja luontoon yleensäkin on voimistunut. Erityisesti olen inspiroitunut siitä ajasta jonka olen viettänyt perheeni kesämökillä Ahmasveden rannalla Lokalahdella Varsinais-Suomessa. Viime keväänä vietin siellä yhtäjaksoisesti 10 viikkoa karanteenissa yksin pohtien tämän näyttelyn teemoja ja olen sittemmin palannut tuohon tuttuun maisemaan aina mahdollisuuksien mukaan havainnoimaan, hengittämään ja hakemaan suuntaa vuodenaikojen vaihtuessa.

Current States II -näyttely on jatkoa sarjan ensimmäiselle osalle (Current States I, 2020) jonka keskiössä oli erityisesti veden nestemäinen olomuoto. Tämän toisen osan yhtenä pääteemana on jää. Se talven kova pinta ilman ja nesteen välillä. Minua kiinnostaa jään kristallirakenne, jäätymiseen ja sulamiseen – muutoksen – prosessit. Näyttelyn pääteos Centre of Our Universe (2019) kysyy mitkä asiat oikeasti ovat elämälle tärkeitä. Teos haluaa muistuttaa meitä veden merkityksestä ja erityisesti planeetan vesijärjestelmän horjuvasta tasapainosta napajäätiköiden sulaessa yhä kiihtyvään tahtiin. Kello käy. Auringon liike piirtää muuttuvia varjoja värjättyihin laseihin. Current States I -näyttelyssä vielä elossa ollut koivu on nyt kuollut ja lehdet pudonneet. Vesi sen juurilta on hävinnyt. Onnenonkija kalastaa vuodelta 1999 olevalla kolikolla toiveenaan valoisampi tulevaisuus, maatumisen kuitenkin ollessa meneillään toukkien jättäessä jälkensä. Kesällä 2020 kerätystä järvikaislasta koostettu Nothing Lasts Forever muuttaa väriään lehtivihreän hajotessa valon vaikutuksesta. Katosta roikkuvat kuivuneet koivut pitävät kiinni lehdistään janoisina. Jollain tavalla tämä kaikki liittyy toisiinsa.

Olemme osa tätä paikkaa. Emme vieraita täällä.
Siinä on valtava ero.

Näyttelyssä minulle läsnä on ainakin muutos. Olen huomannut haluavani työskennellä monialaisesti rajoittamatta itseäni tiettyyn tekniikkaan tai materiaaliin. Tämä näkyy myös näyttelyn teoksissa jotka ovat syntyneet tämän prosessin seurauksena. Siihen kuuluu myös sattumat. Minua kiinnostaa pienet ja arkiset asiat ympärilläni. Harjoittelen huomaamaan muutoksia ympäristöni vaihteluissa ja välittämään näitä kokemuksia muille teosten kautta. Teoksen tekeminen on myös itselleni tapa ymmärtää kokemaani. Maailman muuttuessa minäkin muutun. Yritän kohdata elämän ympärilläni lempeästi vaikka se välillä olisikin vaikeaa. Näyttelyn teoksia tehdessäni olen myös pohtinut mm. kuolemaa, entropiaa, mielenrauhaa, neoliberalismia, näköhavaintoa ja aikaa.

Näyttelysarjan kolmas ja viimeinen, kaasuun pohjaava osa Current States III tulee lokakuussa 2022 Helsingin Taiteilijaseuran HAA Galleriaan Suomenlinnassa.

BIO: Alexander Salvesen on Helsingissä asuva kuvataiteilija joka työskentelee monialaisesti eri visuaalisten taiteiden kanssa. Salvesenin päämateriaalina toimii usein valo ja hänen työnsä ammentavat usein värien ja muotojen keskinäisiin suhteisiin, niiden herättämiin mielikuviin ja havaintoon. Töissään hän pyrkii kutittamaan kokijan aisteja ja pysäyttämään tämän teoksen äärelle ihmettelemään, pohtimaan tai keskustelemaan. Salvesenin työt kumpuavat usein luonnosta ja luonnonilmiöistä sekä meitä ympäröivästä poliittisesta ilmapiiristä. Viime vuosina Salvesen on ottanut töissään vahvasti kantaa meneillään olevaan lajikatoon, ilmastokatastrofiin ja elinympäristöjen muutokseen. Salvesenin töitä on ollut esillä monissa valotaidenäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla niin yksityis- kuin ryhmänäyttelyissä. Salvesen työskentelee myös kuraattorina ja ajoittain visualistina esittävän taiteen kontekstissa. Salvesen on Muu ry:n jäsen ja Suomen Valotaiteen Seuran perustajajäsen. Salvesen on valmistunut Teatteritaiteen maisteriksi keväällä 2018 Valosuunnittelun koulutusohjelmasta Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta.

Lisätietoja: www.alexandersalvesen.com

//

Alexander Salvesen: Current States II

3.4.–30.4.2021 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

Opening hours: Wed–Fri 14–18 + Sat–Sun 12–17.

* This time we will not have an opening. We follow the corona precautions in other ways too, so normal visits will be safe. Welcome!

The ice is melting. I follow the arrival of migratory birds. A beloved forest near the summer cottage is harvested and the land is left with deep scars. My world is changing. I wander in the woods, trying to remind myself to actually look around and listen. To breathe. I try to remember what I see and experience. Leaves are falling. I wonder what makes me happy and I try to feel the soil under my feet, the one I share with everything.

The Current States exhibition series springs from the changing and flowing nature of our time where the present seems to be increasingly difficult for many to reach. The name of the exhibition refers in particular to water in its various forms as liquid, ice and gas. It also makes me think about currency flows and some seemingly unshakable things or attitudes now in the midst of these overlapping crises. For me the name is also a reference to place, my own and ours as a species. That which we are a part of. Where I am right now (not in an hour or tomorrow or next year) seems to be extremely important to pay attention to. Tomorrow’s decisions are made now.

The Current States exhibition series has been substantially shaped by the quarantine and the loneliness I’ve experienced during the Covid-19 pandemic. As a result, my already close relationship with forests, lakes and nature in general has strengthened. In particular, I’ve been inspired by the time that I spent at my family’s summer cottage by the lakeside in Lokalahti in Southwestern Finland. A year ago I spent there 10 consecutive weeks in quarantine alone pondering the themes of this exhibition and I have since returned to that familiar landscape, whenever possible, to observe, to breathe and to seek directions while the seasons keep changing.

The Current States II exhibition is a continuation of the first part of the series (Current States I, 2020) which focused specifically on the liquid state of water. One of the main themes of this second part is ice. That hard surface of winter between air and liquid. I am interested in the crystal structure of ice, the processes of freezing, melting and thawing – the ongoing change. The main work of the exhibition, Center of Our Universe (2019), asks which things are really important for life. The work wants to remind us of the importance of water and especially of the unstable balance of the planet’s water system as the polar glaciers melt at an ever-accelerating rate. The clock is ticking. The movement of the sun draws changing shadows on the painted glass. The birch that was still alive during Current States I is now dead and the leaves have fallen. The water at its roots is gone. The angler of luck is fishing with a coin from 1999 in hope of a brighter future, but the decay is underway with the larvae leaving their mark. Nothing Lasts Forever, composed of lake reeds collected in the summer of 2020, changes color as the leaf green decomposes under the influence of light. The dried birches hanging from the ceiling cling to their leaves thirsty. In some way, they are all related.

We are a part of this place. Not visitors.
That’s a huge difference.

For me this exhibition is about change. I’ve noticed that I want to work in a multidisciplinary way without limiting myself to a particular technology or material beforehand. This is also reflected in the works in the exhibition that have emerged as a result of this process. This process also allows for coincidences to happen. I am interested in the small and mundane things around me. I practice noticing changes in my environment and I try communicating these experiences to others through my works. Making a work of art is also a way for myself to understand what I am experiencing. As the world changes, so do I. I try to face life around me gently even if it is difficult at times. Besides change the works exhibited here also touch on themes such as death, entropy, peace of mind, neoliberalism, visual perception, and time.

The third and last part of the exhibition series, Current States III focuses on gas. It will be exhibited in October 2022 at the HAA Gallery of the Helsinki Artists’ Association in Suomenlinna.

More info: www.alexandersalvesen.com

– – –

Mikko Luostarinen: Decoration 3.0 | 12.3.–28.3.2021

Mikko Luostarinen: Decoration 3.0

12.3.–28.3.2021 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

[English below]

Avoinna: ke–pe 14–18 + la–su 12–17.

* Tällä kertaa emme järjestä avajaisia. Noudatamme muutenkin koronaohjeistuksia, joten normaalit käynnit varmasti turvallisia. Tervetuloa, välkommen!

Decoration 3.0 -näyttelyssä ornamentin ja koristeen tematiikka niveltyy teosten kantavaksi rakenteeksi.

Päämotivaationa kuvien tuottamiselle toimii visuaalisen ilmaisun kehittäminen sinänsä. Työskentely on luonteeltaan etsivä ja avoin prosessi jossa kuva rakentuu paikoin tiedostamattomien ja ennalta arvaamattomien aspektien vaikutuksesta.

Intuitiivinen tekeminen ohjaa työskentelyä eteenpäin ja sen kautta löytyy ratkaisu ja merkitys kuvien luomiselle. Decoration 3.0 linkittää omiin suuntiinsa vapaasti kehittyneet yksittäiset teokset yhdeksi isommaksi kokonaisuudeksi.

Kitschiin yhdistettävä estetiikka sekä digipainettujen kankaiden massatuotetun kaltainen olemus korostaa kuvien “pinnallista” luonnetta. Kontrastina tälle toimivat vesivärimaalaukset jotka muistuttavat hauraalla olemuksellaan kuvan ainutlaatuisuudesta ja herkkyydestä, noudattaen kuitenkin samaa visuaalista kieltä kuin digipainetut kankaat.

Teosten kuva- ja värikieli sen räikeydellään, tuo mieleen populaarikulttuurin esteettiset vaikutteet ja graffitin. Kuitenkin esimerkiksi Kindergarten-vesivärimaalauksen hidas valmistusprosessi, litteä olemus sekä ihmisfiguureita yhdistelevä asetelma voi viedä ajatuksia osittain myös mosaiikin tai ikonimaalausten suuntaan.

Vesivärimaalaukset ja niiden suhde digipainettuihin kankaisiin on hybridi, jossa erilaiset esteettiset vaikutteet, valmistusmetodit ja materiaalit kollaasimaisesti sekoittuvat ja rinnastuvat keskenään.

BIO: Mikko Luostarinen (s. 1993) asuu ja työskentelee Helsingissä.
Viime vuodet hän on työskennellyt vesivärimaalauksen sekä tekstiilisuunnittelun parissa.
Hän valmistui kuvataiteen maisteriksi 2020 keväällä. 2018 Mikko osallistui Kuvataideakatemian Kuvan Kevät lopputyönäyttelyyn sekä yksityisnäyttelyyn Kuvataideakatemian Project Room galleriassa. 2016–2017 Mikko oli vuoden Japanissa, Tsukuban yliopistossa opiskelijavaihdossa. Hän on osallistunut useisiin ryhmänäyttelyihin Suomessa sekä ulkomailla.

[Kuva: Kindergarten, 2020, vesiväri paperille, 107 x 73 cm.]

//

Mikko Luostarinen: Decoration 3.0

12.3.–28.3.2021 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

Opening hours: Wed–Fri 14–18 + Sat–Sun 12–17

* This time we will not have an opening. We follow the corona precautions in other ways too, so normal visits will be safe. Welcome!

The thematics of ornament and decoration are intertwined to form the fundament of the artworks in this exhibition.

The main motivation behind the production process is the development of visual expression as such. The characteristics of the production take the form of a seeking, open process in which the picture is built up, in places, with the help of the influence of subconscious and unpredictable aspects. Intuitive work guides the process forward and forms the means through which the solution and meaning behind the creation of the images is found. The individual works, each of which have developed freely in their own direction are linked together in Decoration 3.0 as a single larger entity.

The “superficial” nature of the printed images is highlighted in their kitsch-esque aesthetics as well as in the essence of the digitally printed fabrics, similar to mass production. Contrasting this, the watercolor paintings mirror with their fragile essence the uniqueness and sensitivity of the images all the while following the same visual language as the digitally printed fabrics.

The imagery and colors of the works conjure up with their brashness the aesthetic influences of popular culture and graffiti. However for example the watercolor work Kindergarten, with its combination of slow preparation, flat appearance and a composition of human figures, can take one’s thoughts in some ways towards religious icon paintings and mosaics.

The watercolor paintings and their relation to the digitally printed fabrics is a hybrid which both combines as well as contrasts different aesthetic influences, production methods and materials in a collage-like fashion.

BIO: Mikko Luostarinen (b. 1993) lives and works in Helsinki.
During the last few years he has been involved in watercolor painting as well as in textile design.
He graduated as Master of Fine Arts (MFA) in the Spring of 2020. In 2018 Mikko participated in the graduation work exhibition of the Finnish Academy of Fine Arts, Kuvan Kevät. In the same year he held a solo exhibition in the Finnish Academy of Fine Arts’ Project Room gallery. In the years 2016 to 2017 Mikko spent a year in Japan as an exchange student at the University of Tsukuba. He has taken part in several group exhibitions both in Finland as well as internationally.

Lisätietoja / More info: mikkoluostarinen.wordpress.com

[Image: Kindergarten, 2020, watercolor on paper, 107 x 73 cm.]

– – –

Michaela Casková: No weather what | 19.2.–7.3.2021

Michaela Casková: No weather what

19.2.–7.3.2021 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

[English below]

Avoinna: ke–pe 14–18 + la–su 12–17.

* Tällä kertaa emme järjestä avajaisia. Noudatamme muutenkin koronaohjeistuksia, joten normaalit käynnit varmasti turvallisia. Tervetuloa, välkommen!

Millainen on aurinkoisena kesäpäivänä kerättyjen nokkosten matka?
Entä miten muistat ja maistat erään menneen sadepäivän?
Millaisia sään sävyjä muistat?
Kenen kanssa jaat ilmanalasi?

Tähän asti tapahtumien ketju on ollut mukaansatempaava: se on ollut asioiden imemistä ja liottamista. Se on ollut käveleskelyä täysinäisten korien kanssa: nokkosia, kaarnaa, kiviä, savea. Kävelyä yhdessä, saksien kanssa, muovipussit täynnä mätäneviä sieniä: ja sitten pakastamista, keittämistä, kuivaamista, värjäämistä, erottelua, tarkkailua, oppimista, unohtamista, innostumista ja pettymystä. Kulmakarvat kärventyneinä se on ollut rutiinien ja askareiden luomista höyryävien pannujen, nesteiden ravistelun ja pigmenttien purkittamisen lomassa.

Tässä meneillään olevassa jutussa, taskuista on aina löytynyt jotain: se on ollut paluuta niiden tärkeiden asioiden ääreen, jotka luuli jo unohtaneensa. Kaiken löytyneen muuttamista jauheeksi, tomuksi, tahnaksi, maaliksi ja palasiksi. Ystävän opettamana, vahan parantamana. Pidämme toisillemme seuraa, jaamme sään.

– – –

Sivujuonteena No weather what -näyttelyn ohjelmassa tapahtumien sarja jatkuu:

Voit varata itsellesi tapaamisen* taiteilija Michaela Caskován kanssa ja tulla galleriaan kupilliselle keittoa (vegaaninen). Tästä keitosta tulee osa näyttelyä ja mahdollisesti sen väri muuttuu yhden talvipäivän värimuistoksi.
*Tämän hetkisten koronasuositusten vuoksi varatut tapaamiset tapahtuvat gallerian aukioloaikojen ulkopuolella, yhdelle ihmiselle kerrallaan. Voit varata keittovisiitin alla olevista ajoista olemalla yhteydessä taiteilijaan: eseleim (at) seznam.cz / 045 1967234:

pe 19.2. klo 13:00
ke 24.2. klo 13:00
to 25.2. klo 13:00
pe 26.2. klo 13:00
ke 3.3. klo 13:00
to 4.3. klo 13:00
pe 5.3. klo 13:00

– – –

Bio: Michaela Casková on taitelija, taidekasvattaja, nomadinen puutarhuri ja keräilijä, joka tarkkailee ilmapiirin tapahtumia. Käveleminen, tutkailu, kyseleminen, puhuminen, hiljaisuudessa oleminen, kuunteleminen, kuvitteleminen, poimiminen, kerääminen, kartoittaminen ja piirtäminen ovat muutamia hänen työkaluistaan. No weather what on osa taiteilijan pidempikestoista Small Talks -teossarjaa, joka pohjaa jaettuun säähän liittyvään tenhoon, keskusteluihin, huomioihin sekä vaelteluun. Useat Caskován vaellukset, keräilyt ja kokoelmat linkittyvät metsän ympäröimään Mustarinda-taloon, Lapinlahden taiteilijatyöhuoneiden alueelle Helsingissä tai hänen kotimaahansa Tsekkiin. Tällä hetkellä hän asuu Suomenlinnassa pitkäaikaisena HIAP-taiteilijaresidenssiläisenä.

Näyttelyyn kuuluu myös Caskován ystävän, kuraattori Selina Väliheikin kirjoittama kirje. Ystävykset tutustuivat Mustarinda-talolla 2015 ja yhdessä he ovat järjestäneet lasten ja nuorten taideleirejä samaisella Mustarinda-talolla Hyrynsalmella. Ystävinä he jakavat intohimon yhteisiin aamupaloihin, meren tuijotteluun sekä illallisten kokkaamiseen.

Lisätietoja: www.naposedu.cz

//

Michaela Casková: No weather what

19.2.–7.3.2021 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

Opening hours: Wed–Fri 14–18 + Sat–Sun 12–17

* This time we will not have an opening. We follow the corona precautions in other ways too, so normal visits will be safe. Welcome!

What is the journey of nettles collected on one sunny summer day?
What is the taste and colour of your memories of one particular rainy day?
Which shades of weather do you remember?
With whom do you share weather?

So far the process has been absorbing: it has been about taking in and soaking up. It has been about wandering around with baskets full of nettles, bark, stones, clay. Walking in company, with scissors, plastic bags full of rotten mushrooms and then freezing, boiling, drying, dyeing, separating, observing, learning, forgetting, getting excited and disappointed. With burned eyebrows it has been about creating routines and chores in between steaming pans, shaking liquids and putting pigments in jars.

The process has been about always having something in your pocket: returning to things that matter which you thought you forgot. Turning everything found into powders, dust, pastes, paints, pieces. Taught by friend, healed by wax. Company we keep, weather we share.

– – –

Additional programme –  in No weather what the processes of the laboratory go on:

As an additional program to the exhibition, visitors are most welcome to book a time* with the artist Michaela Casková and come to the gallery for a cup of soup (vegan), which will then become part of the exhibition and possibly change into a colourful memory of one winter day.
*Due to current restrictions booked visits with Michaela will happen outside of gallery opening hours and for one person at the time. You can book your soup visit by contacting the artist: eseleim (at) seznam.cz / 045 1967234 with chosen date:

Fri 19.2. at 13:00
Wed 24.2. at 13:00
Thu 25.2. at 13:00
Fri 26.2. at 13:00
Wed 3.3. at 13:00
Thu 4.3. at 13:00
Fri 5.3. at 13:00

– – –

Bio: Michaela Casková is an artist, art educator, nomadic gardener and forager who keeps an eye on atmospheric events. Walking, observing, asking, talking, being in silence, listening, imagining, picking, foraging, mapping and drawing are some of her tools. No weather what is part of the artist’s long term series called Small Talks based on fascinations, conversations, observations and wanderings with the weather we share. Most of her wanderings, foraging and gatherings are connected to Mustarinda house surrounded by forests, Lapinlahti bay in Helsinki where her studio is, or her homeland in Czech. Michaela is at the moment living on the island of Suomenlinna as long term HIAP artist-in-residence.

The exhibition includes a letter written by Casková’s friend, curator Selina Väliheikki. Casková and Väliheikki got to know each other in Mustarinda house in 2015 and became friends. Together they’ve been organising summer art camps for kids in the same Mustarinda house in Hyrynsalmi, and as friends they share a passion for joint breakfasts, sea gazing and dinner making.

More info: www.naposedu.cz

– – –

[Kuva / image: Michaela Casková: Yksityiskohta teoksesta / Detail of an art work.]

 

Eristyshuone – Isolation room | 29.1.–14.2.2021

Roberto Fusco, Tina Jokitalo, Heidi Kirjavainen, Maria Kärkkäinen, Tuukka Pasanen: Eristyshuone – Isolation room

29.1.–14.2.2021 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

[English below]

Avoinna: ke–pe 14–18 + la–su 12–17.

* Tällä kertaa emme järjestä avajaisia. Noudatamme muutenkin koronaohjeistuksia, joten normaalit käynnit varmasti turvallisia. Tervetuloa, välkommen!

Eristyshuone – Isolation room on Valmed ry:n jäsentaiteilijoiden teoksista koostuva näyttely, joka käsittelee korona-aikana monille tutuksi tullutta eristystä sekä siihen liittyviä havaintoja, ajatuksia ja tunnetiloja. Esillä on valokuva- ja videoteoksia sekä interaktiivinen installaatio. Monet teoksista ovat syntyneet korona-aikana (2020) ja dokumentoivat tavallaan tätä erikoista ja historiallista ajanjaksoa.

Galleriaan syntyy tilasensitiivinen kokonaisuus, jonka voi nähdä huoneena, jossa joku (/ kävijä) on eristäytyneenä, katsoen lähetyksiä, kuunnellen viestejä ja havainnoiden asioita hieman herkistynein aistein.
Näyttelyn on kuratoinut Toni Ledentsa.

Taiteilijat:
– Roberto Fusco: www.robertofusco.net/about
– Tina Jokitalo: www.tinajokitalo.com/about/bio
– Heidi Kirjavainen: www.heidikirjavainen.com/about
– Maria Kärkkäinen: mariakarkkainen.com/
– Tuukka Pasanen: Tuukka Pasanen (s. 1978) hyödyntää taiteellisessa työskentelyssään ohjelmointia ja teknisiä elementtejä luoden installaatiomaisia, usein interaktiivisia teoksia. Pasasen teokset käsittelevät jatkuvasti kasvavaa vuorovaikutustamme koneiden kanssa ja tämän kääntöpuolella tapahtuvaa luonnosta etääntymistä, sekä näistä seuraavia ristiriitoja.

+ Valokuva- ja mediataideyhdistys Valmed ry:n nettisivut: www.valmed.fi

//

Roberto Fusco, Tina Jokitalo, Heidi Kirjavainen, Maria Kärkkäinen, Tuukka Pasanen: Eristyshuone – Isolation room

29.1.–14.2.2021 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

Open: Wed–Fri 14–18 + Sat–Sun 12–17.

* This time we will not have an opening. We follow the corona precautions in other ways too, so normal visits will be safe. Welcome!

Eristyshuone – Isolation room
is an exhibition which consists of works by members of the Valmed association. It deals with the concept of isolation, which has lately become familiar to many, and observations, thoughts and feelings related to it. On view are photography and video works, and an interactive installation. Many of the works have been created during the corona time (2020) and in their own ways document this strange and historic time period.

The gallery turns into a site-sensitive creation, which can be seen as a room where someone (/ the visitor) is in isolation, watching transmissions, listening to messages and observing things with slightly heightened senses.
The exhibition is curated by Toni Ledentsa.

Artists:
– Roberto Fusco: www.robertofusco.net/about
– Tina Jokitalo: www.tinajokitalo.com/about/bio
– Heidi Kirjavainen: www.heidikirjavainen.com/about
– Maria Kärkkäinen: mariakarkkainen.com/
– Tuukka Pasanen: In his practice, Tuukka Pasanen (b. 1978) uses programming and technical elements, creating installation-like, often interactive works. The works of Pasanen deal with our growing interaction with machines, the subsequent distancing from nature, and the contradictions these create.

+ Photography and Media Art Association Valmed ry’s website: www.valmed.fi/english/

– – –
[Kuva / image: Maria Kärkkäinen: Hämärän huoneen ihme (camera obscura)]

– – –