Näyttelyt

Work Work | 8.1.–24.1.2021

Work Work

8.1–24.1.2021 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

[English below]

Avoinna: ke–pe 14–18 + la–su 12–17.

* Tällä kertaa emme järjestä avajaisia. Noudatamme muutenkin koronaohjeistuksia, joten normaalit käynnit varmasti turvallisia. Tervetuloa, välkommen!

Work Work on kollektiivisesti duunattu, koettu ja ihmetelty projekti, jonka keskiössä pyörii kysymyksiä yhdessä työskentelystä, työn merkityksistä ja tuottavuudesta. Installaatio koostuu saunamökistä, videoista, nauhoitetuista keskusteluista ja äänimaisemasta. Työryhmämme lähestyy työn ja erityisesti ”tuottavan” tai ”oikean” työn koukeroisia käsitteitä konkreettisen ja fyysisen toiminnan kautta. Osittain sattumalta toiminta kanavoitui yhteiseksi saunanrakennusprojektiksi.

Kokeilujen ja erehdysten (sekä useiden rimojen ja ruuvien) jälkeen kierrätetyistä puukappaleista rakentui sauna, jonka syntyä olemme dokumentoineet videoin ja nauhoituksin. Jännittävällä tavalla työ on tuntunut yhtä aikaa todella tärkeältä ja tuottavalta sekä aivan järjettömältä. Työskentelymetodiamme voisi verrata majan rakentamiseen lapsena; into ja itsetekemisen viehätys ylittävät puutteet ja epäilyt osaamisesta – tärkeintä on itse toiminta, johon uppoutua. Aikakautena, jolloin työ on suurimmaksi osaksi eri ruutujen parissa toimimista melkein mihin kellonaikaan tahansa, koemme tärkeäksi etsiä työhön uutta rytmiä, löytää nautintoa ruumiillisesta työstä ja kysyä: Miksi teemme työtä?

Työryhmään kuuluvat tanssitaiteilijat Sanni Giordani, Iiro Näkki, Elisa Tuovila ja Oskari Turpeinen, mediataiteilija Kasperi Mäki-Reinikka sekä muusikko Ben Rogers.

Tilassa soiva äänimaisema: Viljami Lehtonen

Työskentelyä tukemassa: Koneen Säätiö – Saaren Kartanon residenssi, Taiteen Edistämiskeskus

Kiitos Isto Turpeinen, Margit Jensen, Kalle Lähde, Tanssiteatteri Minimi, Mikko Makkonen, Brains on Art ja kaikki, jotka tarjosivat apua ja tukea prosessissa!

//

Work Work

8.1.–24.1.2021 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

Open: Wed–Fri 14–18 + Sat–Sun 12–17.

* This time we will not have an opening. We follow the corona precautions in other ways too, so normal visits will be safe. Welcome!

Work Work is a collectively made, experienced and marveled project. It asks questions about working together and about the significance and productivity of work. The installation constitutes of a sauna, video, recorded discussions and a sound scape. Our group approaches the complex concept of “productive” and “real” work through concrete and physical action, which partly by accident was chosen to be a collective sauna building project.

After tryouts and mistakes (and with many screws and battens) sauna was built from recycled wood. The birth of the sauna was documented by video and sound recordings which function as a part of the installation. In an exciting and a weird way the work has felt extremely important as well as productive and yet totally insane. Our working methodology could be assimilated with children’s way of building a hut; the enthusiasm and charm of self-making exceed the deficiency and doubts of know-how – more important is the activity where you can immerse yourself. During these times when work largely consists of staring at different screens at any time of the day, we want to emphasize the importance of finding new rhythms for our work, enjoying the physical work and asking: Why do we work?

Behind this interdisciplinary installation operate dance artists Sanni Giordani, Iiro Näkki, Elisa Tuovila and Oskari Turpeinen, media artist Kasperi Mäki-Reinikka and musician Ben Rogers. The soundscape in the exhibition space is composed by Viljami Lehtonen.

Our work has been supported by Kone Foundation – Saari Residency, Arts Promotion Centre Finland.

Thank you Isto Turpeinen, Margit Jensen, Kalle Lähde, Dance Theater Minimi, Mikko Makkonen, Brains on Art and everyone who supported and offered help!

___

Lisätietoja / More info:

Galleria Ars Libera: arslibera.com/galleria

___

 

Iida Valkonen: Yösydän | 4.–20.12.2020

Iida Valkonen: Yösydän

4.–20.12.2020 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

[English below]

Avoinna: ke–pe 14–18 + la–su 12–17.

Avajaiset torstaina 3.12. klo 18–20. Tervetuloa, välkommen!
* Noudatamme koronaohjeistuksia. Toivottavasti tekin.)

”Kävelen pimeässä metsässä. En näe paljoa, mutta näen kaiken tarkemmin. Pimeässä aistini terävöityvät. Otsalamppuni valaisee minulle pieniä näkymiä, jotka katoavat nopeasti valon väistyessä. Kuulen kuinka puiden oksat narahtelevat ja kuinka askeleeni kajoavat metsän pohjaan kulkiessani.

Kaikki näyttää hyvin piirrokselliselta, metsä on täynnä tummia ääriviivoja, jotka hajoavat avaruuteen, kun nostan katseeni kohti yötaivasta. Tila, aika ja paikka järjestyvät uudelleen.

Pohdin teoksieni kautta yöllisen ajan vaikutusta kykyymme havainta ja tulkita ympäristöämme. Tähän liittyy myös ajatus siitä, miten mielikuvituksemme ja ennakkokäsityksemme värittävät havaintojamme. Valon puuttuessa kokonaiskuva meitä ympäröivästä maailmasta muuttuu, jopa meille tutut asiat muuttavat olemustaan ja huomio tarkentuu asioihin, joiden havaitseminen on mahdollista. Ihmisellä on tapana täydentää puuttuvaa tietoa ja se mikä jää havainnon ulkopuolelle jää mielikuvituksen varaan.” (Iida Valkonen)

Iida Valkonen on taustaltaan taidegraafikko ja piirtäjä. Viime aikoina Valkosen teoksia on ollut esillä mm. Taiteen kotitalo -näyttelytapahtumassa, Keravalla ja Suomen taidegraafikoiden liiton galleriassa, Galleria G:ssä, Helsingissä. Valkonen on valmistunut Kuvataiteilijaksi Taideyliopiston kuvataideakatemiasta (2016). Hän on myös yksi 2021 järjestettävän M_itä?-biennaalin taiteilijoista ja tuore Ars Liberan jäsen. 

//

Iida Valkonen: Yösydän / Nocturne

4.–20.12.2020 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

Open: Wed–Fri 14–18 + Sat–Sun 12–17.

Opening on Thursday 3.12. at 18–20. Welcome!
* We follow the corona precautions and hope you do too.)

“I walk through the dark forest. My headlamp works like a spotlight and guides my focus towards the things I observe step by step. In the dark, the senses sharpen. I hear the branches of the trees creaking and how my steps run into the bottom of the forest as I walk. The forest is full of dark outlines that disintegrate into space as I look up at the night sky. Space, time, and place are rearranged.

Through my works, I reflect on the impact of night time on our ability to perceive and interpret our environment, especially how our imagination and expectations have an influence on the nocturnal observations. In the absence of light, attention becomes focused on things that are possible to perceive. Even things that are familiar to us change their nature, as people tend to fill in the missing information with imagination.” (Iida Valkonen)

Iida Valkonen has a background in printmaking and drawing. As her latest achievement, she has been selected to participate in the M_itä? Biennale in 2021 at the Mikkeli Art Museum. Recently, Valkonen’s works have been exhibited e.g. at the House of Art exhibition event, in Kerava and at the Gallery of the Association of Finnish Printmakers, Helsinki. Valkonen has completed the Master of Fine Arts programme at the Academy of Fine Arts of the University of the Arts, Helsinki (2016). Valkonen is also a new member of Ars Libera.

Lisätietoja / More info:

Iida Valkonen: iidavalkonen.blogspot.com
Galleria Ars Libera: arslibera.com/galleria

– – –
Kuva / image: Suoja / Shelter, Iida Valkonen, 2020, Kierrätetyt lelusotilaat, luonnonmateriaalit & muste / Recycled toy soldiers, natural materials & ink.
– – –

Sebastian Reis: Hinterland | 6.–29.11.2020

Sebastian Reis: Hinterland
6.–29.11.2020 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

[English below]

Avajaiset torstaina 5.11. klo 18–20. Tervetuloa, välkommen!
* Noudatamme koronaohjeistuksia. Toivottavasti sinäkin. Pysythän kotona mikäli sinulla on flunssan oireita.)

Saksankielinen termi Hinterland on yleinen politiikassa ja ihmisten maantiedettä tutkittaessa, jossa se kuvaa mitä tahansa syrjäistä ihmisten asuttamaa aluetta. Sana voidaan suomentaa syrjäseuduksi; kirjaimellisesti se tarkoittaa saksaksi ”takamaata”, viitaten epämääräisyyteen ja jollain tapaa vähäarvoiseen vyöhykkeeseen. Hinterland-näyttely ammentaa uteliaisuudesta koskien vähemmälle huomiolle jääviä muuttuvia ympäristöjä, sekä niiden roolia omassa olevaisuudessamme. Hinterlandissa fakta ja fiktio sumentuvat yhteen uudelleenmääritellen (kulttuurillisia) narratiiveja, käsitellen niiden luontaista järjettömyyttä.

Sebastian Reis (s. 1985, Itävalta) on Helsingissä asuva ja työskentelevä kuvataiteilija, jonka tekniikoihin kuuluvat maalaus, valokuvaus ja veistokselliset elementit. Hänen työnsä ponnistaa monista subjektiivisista kokemuksista kulttuuri- ja taidehistoriallisten tapahtumien parissa. Reis valmistui kuvataiteen maisteriksi (KuM) Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta ja on opiskellut Leipzigin kuvataideakatemiassa Saksassa. Hänen töitään on näytetty viime aikoina mm. Suomen valokuvataiteen museossa, Portugalissa Galeria Padassa, Fredriksborgin linnassa osana Tanskan kansallismuseota, Ljungbergmuseet-museossa Ruotsissa sekä helsinkiläisessä Third Space -taidegalleriassa.

Näyttelyä tukee Ala-Itävallan osavaltio. 

//

Sebastian Reis: Hinterland
6.–29.11.2020 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio

Opening on Thursday 5.11. at 18–20. Welcome, willkommen!
* We follow the coronavirus precautions and hope you do too. Please stay home if you have symptoms of the flu.)

The german term Hinterland is widely used in politics and Human geography, where it describes any remote area under the influence of human settlement. Literally the term means nothing more than “land behind”, connotes vagueness and a zone of little importance. The exhibition Hinterland emerges from an experience of curiosity concerning our less observed and changing surroundings and the actual role they play for our being. In Hinterland fact and fiction blend together, redefine (cultural) narratives, and discuss their inherent absurdity.

Sebastian Reis (b. 1985, Austria) is a visual artist living and working in Helsinki, who mainly works with painting, photography, and sculptural elements. His work emerges from a conglomeration of subjective experiences with culture-historical and art-historical occurrences. Reis received an MFA from the Academy of Fine Arts, Helsinki and studied at the Academy of Fine Arts Leipzig, Germany. His works have been recently shown among others at The Finnish Museum of Photography (FIN), Galeria Pada (PT), The Museum of National History/Frederiksborg Castle (DK), Ljungbergmuseet (SWE), Third Space (FIN).

The exhibition is supported by the Federal Government of Lower Austria.

– – –

Kuva / image: Sebastian Reis: Paradies (nach Lucas Cranach d. Ä.)
(Paradise (after Lucas Cranach the Elder))
Paper, toner, acrylic paint, acrylic medium, gesso, colour pencil, graphite, tape, glue, cotton duck. 81,5 cm x 112 cm. 2019.

– – –

Lisätietoja / More info:
Sebastian Reis: sebastianreis.com
Galleria Ars Libera: arslibera.com/galleria

– – –

TODELLISUUDEN TUTKIMUSKESKUS & SAMULI LAINE (FI): NURTURE | 28.–29.10.2020

TODELLISUUDEN TUTKIMUSKESKUS & SAMULI LAINE (FI): NURTURE | 28.–29.10.2020

Yhteistyössä ANTI-festivaalin kanssa / In collaboration with ANTI Festival

* Info in English: antifestival.com/en/tapahtuma/samuli-laine-fi-nurture/

Keskiviikko 28.10.   15.00 – 21.00
Torstai 29.10.   12.00 – 20.00
Galleria Ars Libera |  Maaherrankatu 3
YKSITYINEN: Keskiviikon ja torstain kohtaamiset ovat kahdenvälisiä.

Lauantai 31.10.   12.00 – 14.00
Liikehuoneisto, katutaso |  Haapaniemenkatu 20 (H-talo)
Esteetön pääsy
JULKINEN: Lauantain kohtaamiset tapahtuvat yleisöjen edessä.

Varaa paikkasi esitykseen: antifestival.com/events/todellisuuden-tutkimuskeskus-samuli-laine-fi-nurture/

20 min. / osallistuja

Nurture on Samuli Laineen kahdenvälinen esitys, joka tutkii sukupuoli-, hoiva- ja rinnakkaiselon politiikkaa imettämisen kautta. Teos on syntynyt halusta ehdottaa uutta näkökulmaa pehmeästi ja lempeydellä, sekä kiinnostuksesta tarkastella hoivaa radikaalina muutosvoimana.

Nurture luo tilaa hauraalle kohtaamiselle, jossa imettäminen puretaan sen perinteisestä sukupuolittuneisuudesta. Esityksessä Laine imettää katsoja-kokijaa. Tämä tapahtuma synnyttää tilapäisen siteen kahden ihmisen välille ja luo tilan, jossa sosiaaliset normit voivat muuttua. Näin teos kurottaa kohti toisin olemista ja kutsuu haaveiluun. Samalla haastetuksi tulevat imettämisen perinteiset, normitetut sukupuoli- ja keho-odotukset.

Nurturen keskiössä ovat elämän hauraus sekä tarve oman haavoittuvuuden tunnistamiselle ja tunnustamiselle. Teos kutsuu tarkastelemaan niitä yhteyksiä ja yhteisriippuvuuksia, jotka ylläpitävät elämää maapallolla. Riippuvuussuhteemme linkittyvät sekä lukemattomiin eri ihmisyhteisöjen verkostoihin, että niihin loputtomiin biologisiin prosesseihin, jotka ylläpitävät kehojamme ja ylipäänsä mahdollistavat elämän planeetallamme.

Turvallinen festivaalikokemus

Seuraa festivaalin yleisiä koronaturvallisuuteen liittyviä ohjeita. Kiitos!
Esitys on kahdenvälinen esitys, johon osallistuvat kerralla vain esiintyjä ja katsoja, sekä katsojan esitystilaan ohjaava esiintyjän assistentti.
Huomaathan, että esiintyjä ja katsoja ovat teoksen aikana lähikontaktissa, sillä esiintyjä imettää katsojaa.
Esiintyjä ja hänen assistenttinsa käyttävät hengityssuojaimia.
Katsojan ei ole mahdollista käyttää suojainta, mutta suosittelemme käyttämään sitä odottaessanne esitystilaan pääsyä.
Esityksessä käytettävät imetysvälineet vaihdetaan ja desinfioidaan keittäen ennen jokaista katsojaa.
Esiintyjä on myös saanut negatiivisen koronatestituloksen ennen festivaalin alkua.
HUOM! Ethän tule esitykseen, jos et ole täysin terve tai jos olet oleillut viimeisen 14 vuorokauden aikana ulkomailla maissa, joita koskevat korona-epidemiaan liittyvät matkustusrajoitukset!

Vapaaehtoinen hoivalahjoitus

Paikkavarauksen yhteydessä voit ostaa palan suomalaista ikimetsää tai tukea etelän ympäristönpuolustajien työtä. Teoksen tematiikan mukaisesti lahjoitus toimii maailmallisen hoivan eleenä, yhteisen planeettamme hyväksi.

Siemenpuu-säätiö toimii kehitysmaiden kansalaisyhteiskunnan toimijoiden ympäristö- ja demokratia-aloitteiden rahoittajana sekä kehitysviestijänä Suomessa. Säätiön kehitysmaissa rahoittamat hankkeet vähentävät köyhyyttä ja epätasa-arvoisuutta sekä rajoittavat luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä ja ilmastopäästöjä.
https://www.siemenpuu.org/fi/lahjoita

Luonnonperintösäätiö (perustettu 1995) suojelee Suomen luontoa, ensisijaisesti uhanalaista metsää. Säätiö hankkii omistukseensa luonnonalueita ja takaa niille luonnonsuojelulain mukaisen pysyvän rauhoituksen.
https://www.luonnonperintosaatio.fi/fi/lahjoita/pala-ikimetsaa

Tai vaihtoehtoisesti voit allekirjoittaa vetoomuksen metsiemme puolesta:
https://metsat.greenpeace.fi/

Saapumisohjeet

Keskiviikon ja torstain esityspaikkana toimii Galleria Ars Libera, johon ei ole esteetöntä pääsyä.

HUOM! Esitykseen kannattaa saapua täsmällisesti. Jonotus tapahtuu ulkona.

Lauantaina tapahtumapaikkana puolestaan toimii Kauppakeskus H-talo, johon on esteetön pääsy katutasossa. Kauppakeskuksen sisällä on myös esteetön WC.

Samuli Laine (FI)

Samuli Laine on skenografi (MA 2011 ja TeM2014), esitysten tekijä ja jäsen W A U H A U S -taidekollektiivissa. Vuodesta 2010 hän on työskennellyt valo-, tila- ja videosuunnittelijana sekä toisinaan esiintyjänä nykytanssi ja -teatteriproduktioissa. Lainetta kiinnostaa taide, joka pyrkii katsomaan kriittisesti ja myötätuntoisesti vallalla olevia käsityksiä siitä, mikä on normaalia tai mahdollista. Siksi häntä kiehtoo tilan potentiaali: miten ajatella skenografiaa moniaistisena ja aktivoivana ympäristönä, jossa toisin oleminen, haaveileminen tai kohtaaminen voisi olla mahdollista?

Mahdottoman esityksen residenssiohjelma

Mahdottoman esityksen residenssiohjelma on osa helsinkiläisen Todellisuuden tutkimuskeskuksen pääohjelmistoa vuosina 2019–2021, ja ANTI-festivaali toimii hankkeen pääyhteistyökumppanina. Todellisuuden tutkimuskeskus valitsee residenssitaiteilijan avoimen haun kautta ja kunakin vuonna residenssi tuottaa ANTI-festivaalin ohjelmistoon syyskuussa esityksen, jollaista ei ole ennen koettu.
Ohjelma on tarkoitettu uraansa aloittaville taiteilijoille, jotka toimivat Suomessa ja joilla on esitystaiteellisia, vielä toteutumattomia unelmia. Residenssiohjelman ensimmäinen esitys oli Mimosa Norjan Dear Deer vuonna 2019.

– – –