Näyttelyt

28.11.-22.12.2019 Nanna Ylönen: Ghost Clinic

Ghost Clinic on osallistava installaatio, joka kutsuu yleisön jakamaan yliluonnollisia kokemuksiaan ja kohtaamisiaan. Teoksessa vierailijat saavat olla vuoroin sekä kertojan että kuuntelijan roolissa. Tarinoita yliluonnollisista kohtaamisista kerätään ja kuunnellaan galleriatilaan pystytetyissä teltoissa – jotka muistuttavat leirinuotion äärellä kerrotuista kummitustarinoista.

Teos tutkii voiko tuntematon ja tuntemattomaan liittyvän epävarmuuden käsitteleminen toimia ihmisiä yhdistävänä tekijänä – tässä tapauksessa omakohtaisten kummitustarinoiden jakamisen avulla. Aaveet ja selittämättömät tapahtumat toimivat teoksessa eräänlaisena viitekehyksenä toistemme kohtaamiselle.

Teos käsittelee aaveita ja käsitystämme yliluonnollisesta elettyjen kokemusten kautta. Kasvavan haastatteluarkiston myötä selittämättömien tapahtumien käsite laajenee teoksen luomien kohtaamisten kautta. Tähän mennessä klinikan vierailijoiden kokemukset ovat käsitelleet esimerkiksi tavaroiden selittämättömiä katoamisia ja enneunia. On kuultu askeleita tyhjässä talossa ja esineet ovat liikkuneet itsekseen. Osalle yliluonnollinen on voinut tarkoittaa kummallista tunnetta mahanpohjassa – outoa tapahtumaa edeltävää voimakasta aavistusta kehossa. Toisille yliluonnollinen liittyy taikauskoisuuteen tai uskontoon ja osa tarinoista on perittyä suullista tietoa.

Ghost Clinic avaa tilan kokemuksille, joita rationaalinen mieli ei pysty – tai ehkä haluakaan – selittää.

Tarinoiden kertominen ja kuunteleminen on projektissa keskeistä. Kuuntelemaan rauhoittuminen tarjoaa samalla mahdollisuuden pysähtyä tähän hetkeen. Kummitustarinoiden potentiaali ihmisiä yhdistävänä tekijänä perustuu kokemusten jakamisen lisäksi myös toisten kuuntelemiseen ja kuulluksi tulemisen kokemukseen. Teoksessa kohtaamme toisemme jakamalla elettyjä kokemuksia, joita ei välttämättä tavallisesti muille jakaisi. Aaveiden ilmestyminen on perinteisesti ymmärretty henkimaailman tavaksi tuoda viestejä tuonpuoleisesta. Teoksen myötä kummitukset saavat jälleen uuden roolin toimien merkityksellisien kohtaamisten mahdollistajina.

Joidenkin tulkintojen mukaan lähes joka toinen on kokenut yliluonnollisia kokemuksia jossain vaiheessa elämäänsä. Viime vuosina yliluonnollisten kokemusten tutkimuksesta on syntynyt Suomessa myös väitöskirjoja. Vaikka omakohtaiset yliluonnolliset kokemukset ovat hyvin yleisiä, on niistä puhuminen silti usein tabu. Ghost Clinic kerää yliluonnolliseen nivoutuvia tarinoita, sekä kertomuksia selittämättömistä tapahtumista toimien avoimena ja vastaanottavana tilana näille kertomuksille ja kokemuksille.

Näyttelyn vierailijat voivat mennä kuuntelemaan aikaisemmin kerättyjä tarinoita galleriatilaan pystyttettyjen telttojen sisään, joissa Ghost Clinic-haastattelut toistuvat ääniraitana. Näyttelyn avajaisiltana yksi teltoista muuntuu kummitusklinikaksi toivottaen vierailijat tervetulleiksi jakamaan omia yliluonnollisia kokemuksiaan. Nämä Galleria Ars Liberassa kerätyt haastattelut tulevat osaksi installaatiota ääniraitojen muodossa.

Ghost Clinic on kiertävä projekti. Tähän mennessä teos on esitetty Malmössä Ruotsissa (Skånes konstförening) ja Liettuan Kaunasissa (Meno Parkas Gallery).

Nanna Ylönen (s. 1991, Siilinjärvi) asuu ja työskentelee Malmössä.

cargocollective.com/nannaylonen

Galleria Ars Libera
Suokatu 30, Kuopio

ke-pe klo 15-19
la-su klo 12-17

31.10 – 24.11.2019 Jonna Suurhasko: Interference

Interferenssi – kahden aallon, joiden välinen vaihe-ero on vakio, yhdistymistä superpositioperiaatteen mukaisesti. Kyse on siis aaltojen yhteenlaskusta.

Valoa voidaan pitää myös aaltoliikkeenä, jolloin aallonpituus määrää valon värin. Ihmissilmä näkee eri aallonpituuksilla etenevän valon erivärisenä. Aallonpituus lyhenee, kun spektrissä siirrytään keltaisesta ja oranssista purppuraan ja violettiin.

Sekä saippuakupla että veden pinnalla oleva ruokaöljykerros näyttävät monivärisiltä eli irisoivilta. Kyseessä on ohuessa kalvossa tapahtuva interferenssi-ilmiö. Ohuen kalvon ylä- ja alapinnasta heijastuneet aallot kulkevat hieman eripituisen matkan, kohtaavat ja interferoivat.

Teokseni perustuvat väriin, muotoon ja syvyysvaikutelmaan sekä luomaani optiseen illuusioon. Olen laajentanut viime vuosina työskentelyäni yhä enemmän kolmiulotteiseen suuntaan ja samalla pyrkinyt uudistamaan ja laajentamaan taidegrafiikan käsitystä. Materiaalit, värit ja muodot sekä niiden luomat rytmit ja rakenteet yhdistettynä perinteiseen taidegrafiikkaan luovat uudenlaisia veistoksia.

Suurhasko, Jonna

jonna.suurhasko@gmail.com

http://instagram.com/galleria.arslibera

http://facebook.com/galleriaarslibera

3.-27.10.2019 Saija Koponen: Naive Melody

”Minua kiinnostaa ajatusten ja merkitysten päällekäisyys ja asioiden esittämisen tavat. Pidempi aikaisena kiinnostuksena työskentelyssäni on ollut monimerkityksellisyyden pohtiminen. Maalarina pohdin maalaten. Niin kuvaisin teosten tekoprosessia ja maalauksen syntyä tiedostavan ja tiedostamattoman rajalla. 

Olen viime aikoina ollut enenevässä määrin kiinnostunut identiteetin esittämisen ja esillä olon tavoista. Siihen liittyvät huomiot ihmisistä, itsestä ja ympäristöstäni. Maalauksiini syntyviä muotoja ruokkivat niin empatia, uteliaisuus, mielikuvat ja merkityksen annot, kuin myös ennakkoasenteet ja ajatus virheet. Teoksissa näkyvät keholliset kokemukset, musiikki, elokuvat, populaarikulttuuri, kuvataide ja arki. En jäljennä, vaan tuon läsnä olevaksi havaintoja ja ajatuksia. 

Maalaamiseeni liittyy mielenkiinto väriin. Maalauksen sisältö ja sen fyysiset ominaisuudet ovat sidoksissa toisiinsa. Liikun värillisesti hienostuneen ja naiivin välimaastossa. Leikittelen sen kanssa miten naiivi ja ylevä, tai sattumanvarainen ja harkittu maalaus voi olla yhtä aikaa. Maalauksen sisällä ajatuksen ei tarvitse noudattaa loogista jatkumoa.” (Saija Koponen, 2019)

Saija Koponen (s. 1980 Lohja) on kuvataiteilija ja taidemaalari, joka asuu ja työskentelee Helsingissä. Koponen valmistui kuvataiteilijaksi Saimaan ammattikorkeakoulusta vuonna 2009. Hän käsittelee työskentelyssään ihmisenä olemista, kehollisuutta ja ajattelun tapoja, tuoden arkipäiväisiä kokemuksia ylevän piiriin. 

Koponen on pitänyt useita yksityisnäyttelyitä ja osallistunut ryhmä- ja yhteisnäyttelyihin. Viimeksi hänen töitään on voinut nähdä Tarton Taidetalossa suomalaisten taiteilijoiden ryhmänäyttelyssä keväällä 2019 ja yksityisnäyttelyssä galleria Huudossa Helsingissä syksyllä 2018. 

www.saijakoponen.fi

facebook.com/galleriaarslibera

instagram.com/galleria.arslibera

19.-29.9.2019 Mari Kämäräinen, Hannu Seppälä +-L

Miltä tuntuisi luopua kaksijakoisesta tilasta ja kokea olemassaolo sellaisenaan, kokonaisena? Voisimmeko hyväksyä skaalan mustasta valkoiseen osana omaa ja kollektiivista alitajuntaamme? Onko nyt aika ymmärtää mustavalkoisuuden ja ehdottomanajattelun vahingollisuus ja alkaa vahvistaa toisenlaisia ajattelumalleja, kuten ymmärrystä siitä että eläessämme maapallolla olemme osa yhtä organismia jossa on olennaista luoda teesien sijaan synteesejä?

+-L on kuvataiteilija Mari Kämäräisen ja äänitaiteilija Hannu Seppälän toteuttama monitaiteellinen projekti, jossa puretaan mustavalkoista maailmankuvaa. Galleria Ars Liberaan taiteilijakaksikko tuo mm. tila- ja ääniteoksen, jonka he viimeistelevät performatiivisessa esityksessä avajaisiltana 18.9. Performanssista muodostuu rituaali, jossa konkreettisesti käydään käsiksi polariteettiin ja tavoitellaan synteesitilaa.
Tilateoksen elementteinä on musta ja valkoinen seinä, jotka muuttuvat performanssin myötä. Ääniteos käy esityksen kuluessa läpi samanlaisen evoluution pilkkoen äänitemateriaalinsa abstraktiksi, harmoniseksi äänimaisemaksi.Näyttelyssä on performanssin jälkeen esillä tilateos synteesi-vaiheessaan sekä videotallenne performanssista. 

Hannu Seppälä toteuttaa ääniteoksen pääasiassa itse rakentamallaan modulaarisella syntetisaattorilla. Ääniraita koostuu osaksi puhtaasta analogisesta syntetisoidusta äänestä ja osaksi äänitemateriaalista, jota on kerätty vanhoillislestadiolaisten suviseurojen äänimaisemasta, lauluista ja puheista.

Mari Kämäräisen suunnittelema tilallinen ja performatiivinen osuus liittyy teemaltaan tyhjyys-aiheisten tilallisten teosten sarjaan. Tässä teoksessa uutta on performatiivinen osio, joka muuttaa aiheen pohdiskelun tarinalliseksi sen sijaan, että teos olisi täysin staattinen ja abstrakti objekti.

Taiteilijat lähestyvät aihetta käyttäen vanhoillislestadiolaista herätysliikettä esimerkkinä ja ns.alustana mustavalkoisuuden kanssa työskentelylle.Nimi +-L on muunnos käsitteestä L-positiivinen, jolla viitataan lestadiolaiseen tai lestadiolaistaustaiseen henkilöön. Nimeen on lisätty + -merkin rinnalle – -merkki, jolloin syntyy uusi käsite: L-neutraali.
Olemme viettäneet lapsuuden ja nuoruuden Pohjois-Pohjanmaalla, alueella jossa herätysliike-kristillisyys vaikuttaa vahvasti.

Toisella meistä on kokemus vanhoillislestadiolaisuudesta “sisäpuolelta” (ja siitä irrottautumisesta) ja toisella “ulkopuolelta” käsin. Dialogin ja teosprosessin myötä avaamme mustavalkoisen maailmankuvan ja “sisällä vs. ulkona”-teeman kokemuksiamme ja työstämme niitä eteenpäin.
+-L -podcastissa avataan lestadiolaiseen mustavalkoisuuteen liittyvää problematiikkaa.

Podcastissa on myös keskusteluvieraita. 31.7. mennessä podcastista on julkaistu viisi ensimmäistä jaksoa. Ja prosessi jatkuu, pysykää kuulolla!Linkki ensimmäiseen jaksoon: https://soundcloud.com/plus-miinus-l/osa1
Vanhoillislestadiolaisuus on n.100 000 ihmistä käsittävä uskonnollinen vähemmistö, jolla on myös poliittiset tavoitteensa, ja jonka ääni kuuluu Suomessa melko hyvin yhteiskunnan kaikilla tasoilla – kunnallispolitiikassa, eduskunnassa ja kirkkopolitiikassa. Siitä huolimatta se on varsinkin Etelä-Suomessa erittäin huonosti tunnettu.

Taiteen Edistämiskeskus (Taike) Varsinais-suomi on tukenut näyttelyä.

Näyttely avoinna yleisölle 19.-29.9.2019

Lisätietoja:

Mari Kämäräinen

mari.elisabet@gmail.com

arslibera.com/galleria
facebook.com/galleriaarslibera
instagram.com/galleria.arslibera

Galleria Ars Libera

Suokatu 30, Kuopio

Tervetuloa!

Gallerian toimintaa tukee Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Savon rahasto.