Näyttelyt

Christian Langenskiöld | The World Never Knew I Was Here | 14.2.-9.3.2025

Christian Langenskiöld – The World Never Knew I Was Here

14.2.-9.3.2025 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 9, Kuopio

Avoinna ke-pe 14-18, la-su 12-17


Taiteilija tavattavissa sunnuntaina 9.3.2025 klo 15-17.

Nuoruudessaan Raaseporissa, Langenskiöld työskenteli kesäisin talonhoitajana naapurisaaressa, jossa vanhempi nainen ja hänen tyttärensä olivat työnantajia. Nuori Langenskiöld maalasi seiniä, hakkasi puita ja leikkasi nurmikoita, ja koska talo vaati paljon huoltoa, hän työskenteli heille monena kesänä. Heistä tuli ystäviä, jonka seurauksena heidän kiinnostuksensa taiteeseen tarttui myös Langenskiöldiin. Flora, äiti, kuoli kotonaan vuonna 2008, ja Diana jatkoi talossa asumista yksin.

”Talvisin naiset asuivat Italiassa ja työskentelivät taidekonservoinnin parissa. Saavuttuaan 1970-luvun alussa Sisiliaan he rakastuivat saareen, jossa taide oli osa arkea, ja jäivät sinne vuosiksi. He vierailivat esihistoriallisten ja antiikin aikojen temppeleiden raunioilla maaseudun metsissä ja kävivät kirkoissa, joissa ihailivat taidetta ja arkkitehtuuria. Osa kirkoista oli alun perin ollut pakanallisia pyhäkköjä, joiden paikalle oli rakennettu kreikkalaisia temppeleitä. Jotkut temppelit muunneltiin kirkoiksi, myöhemmin moskeijoiksi ja lopulta taas kirkoiksi. Kaikki nämä aikakaudet näkyivät rakennusten muodoissa ja ornamenteissa. Kaupungeissa menneiden aikojen rauniot olivat yhä osa kaupunkikuvaa, ja naiset olivat kiehtoutuneita esihistoriallisten ja antiikin kansojen läsnäolosta sekä ajasta, joka tuntui elävältä virralta. Monet vanhat julkiset taideteokset olivat huonossa kunnossa kun naiset saapuivat saarelle, ja he alkoivat tehdä yhteistyötä paikallisten taidemuseoiden kanssa palauttaakseen joitakin niistä entiseen loistoonsa.

Diana oli jo pitkään toivonut voivansa tehdä viimeisen matkan Sisiliaan nähdäkseen heidän entiset projektinsa ja vieraillakseen hänelle rakkaissa paikoissa. Hän oli viimeksi matkustanut saarelle 2000-luvun alussa. Ehdotin, että lähtisin matkalle hänen kanssaan, ja ajatus innosti häntä. Lähdimme Sisiliaan huhtikuussa 2023. Elämä saarella oli muuttunut suuresti viime vuosikymmeninä. Diana oli iloinen siitä, että köyhyyttä oli paljon vähemmän, mutta samalla se paikka, johon hän oli rakastunut, oli kadonnut taloudellisen kehityksen myötä. Ihmiset eivät enää eläneet taiteen keskellä: Palermon keskustan vanhasta torista, jossa he olivat restauroineet mosaiikin, oli jäljellä vain vähän. Teos oli viety pois paikaltaan ja sijoitettu museoon. Valkoisella seinällä, kylmässä valossa, kaukana torin vilkkaasta ympäristöstä, mosaiikki tuntui elottomalta. Mutta ehkä niin oli parempi, sillä itse tori oli katoamassa uuden ostoskeskuksen tieltä. Metsätemppelit oli muutettu turistikohteiksi, joiden sisäänkäynnit kulkivat lahjatavarakauppojen kautta. Diana tuli Sisiliaan jättämään hyvästit rakastamalleen paikalle, mutta se oli hävinnyt jo ennen häntä.”

Näyttely koostuu 8×10 tuuman ja 120 mm:n filmipositiiveista, jotka esitetään itse tehdyissä filmikatselulaitteissa ja stereoskoopeissa. Laitteiden rakentamiseen käytetty materiaali on peräisin Floran ja Dianan vanhasta talosta sekä puutarhan kaatuneista puista, joita Langenskiöld oli palkattu hoitamaan. Valokuvat on otettu Sisilian matkan aikana sekä Dianan kotona.

//

Christian Langenskiöld – The World Never Knew I Was Here


14.2.-9.3.2025 | Gallery Ars Libera, Maaherrankatu 9, Kuopio

Open We-Fri 14-18, Sa-Sun 12-17


Meet the artist on Sunday 9.3.2025 from 15 to 17.

In his youth, in Raasepori, Langenskiöld worked as a caretaker on a neighbouring island during the summers, where an older woman and her daughter were his employers. Young Langenskiöld painted walls, chopped wood, and mowed lawns, and because their house required much maintenance, he worked for them during many summers. They became good friends, and a valuable outcome of our friendship was that their interest in art rubbed off on him. Flora, the mother, died at home in 2008, and Diana continues to live in the house by herself.

”In the winter, the women lived in Italy and worked in art restoration. Upon arriving in Sicily in the early 70s, they fell in love with the island where art was a part of everyday life and stayed for many years. They visited the ruins of prehistoric and ancient temples in countryside forests and attended church services, where they admired the art and architecture. Some of the buildings were pagan sanctuaries in the beginning and changed into Greek temples; whereafter, they were transformed into mosques and then churches. All these periods were visible in the shape and ornamentation of the buildings. In the cities, ruins from earlier eras remained part of the urban landscape, and the women were intrigued by the presence of prehistoric and ancient peoples and the resonance of a seemingly living current of time. Many old public artworks were in poor condition when the women arrived on the island, and they began working with local art museums to restore a few of them.

Diana had long hoped to make a final trip to Sicily to see their former projects and visit places dear to her. The last time she travelled to the island was in the early 2000s. I suggested I accompany her on the trip, and she was excited by the idea. We set off for Sicily in April 2023. Life on the island had changed a lot over the last decades. Diana was pleased that there was much less poverty, but the place she had fallen in love with had disappeared as economic development progressed. People no longer lived amidst art: There was little left of the ancient market in the centre of Palermo, where they had restored a mosaic. The artwork had been cut from its place and put in a museum. On a white wall in cold light, removed from the vibrant environment of the market, the mosaic felt lifeless. But it was just as well, as the market was disappearing due to a new shopping centre in the same area. The forest temples had been turned into tourist attractions, where the entrances went through the gift shops. Diana came to Sicily to say goodbye to a place she loved dearly, but it had gone before her.”

Exhibition consists of 8×10 inch film positives, shown in self-made film viewers and stereoscopes. Materials are from Flora’s and Diana’s house and fallen trees of the garden where he used to work. The photographs were taken during their trip and in Diana’s home

//

Toimintaamme tukevat Taike, Kuopion kaupunki ja Uudet klassikot.

/ Thank you for support: Taike, City of Kuopio and Uudet klassikot.

Jouko Vatanen | MIELELLÄNI – maalauksia 2025


Jouko Vatanen | MIELELLÄNI – maalauksia 2025
17.1.-9.2.2025 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 9, Kuopio

Avoinna ke-pe 14-18, la-su 12-17
Vapaa pääsy | Tervetuloa!

Tervetuloa näyttelyn avajaisiin torstaina 16.1.2025 klo 18-20!
Taiteilija tavattavissa lauantaina 18.1.2025 klo 12-14.


MIELELLÄNI – maalauksia 2025

Kotini, kotitilani oli Konnevedellä. Isäni, Karjalan evakko, oli raivannut peltoa paljain käsin.
Lähdin kotoani, työttömyystöinä kuivatun järven rannalta 16-vuotiaana vuonna 1971 Limingan taidekouluun.

Pääsin Taideteolliseen korkeakouluun opiskelemaan kauppaopistosta.
Valmistuin 1994 taiteen maisteriksi, kuvismaikaksi. Välillä olin Pariisissa, Wienissä, eläkevirassa.
Maalasin ja pidin näyttelyitä.

Tein valokuvausta ja graafista suunnittelua, videoita ja elokuvia.
Taideopetusta, pätkätöitä, tuntitöitä. Asuntolaina, perhe.

Maalauksillani ei yleensä ole nimiä. Etsin liikettä ja rytmiä, omaa liikettä – mielen liikettä. Värien vuorovaikutus on suuri voima. Etsin liikettä myös aikidossa (japanilainen budolaji).

Helpotuksena katsojalle maalauksissani voi hahmottaa horisontin. Työn iloa sarjassa on rakennusmiehiä työssä. Tosin piilossa värien seassa. Maalasin ateljeetaloni rakentamisen tunnelman, muistikuvan. Kaikki oli mukavaa ja sujuvaa – iloa ja ystävyyttä. Sellaista työ parhaimmillaan on! Rakentaminen on luovaa työtä: ensin oli vain ajatus.

Sotien jälkeen syntyneenä minulla on vääristynyt, lapsellinen suhde taiteeseen. 1950 – 60-luvulla ei ollut lehdissä juurikaan värejä, kirjoissakin oli vain vähän värikuvia, TV oli mustavalkoinen. Tyhjiä seiniä oli paljon. Nyt kaikki on värillistä, muuallakin kuin joulukirkossa.

Taideteos on ongelma. Gallerioita ja näyttelyitä on paljon. Museot ovat täynnä.
Mihin kaikki taide sopii?

Mitä järkeä tässä on? Materiaalit, työhuone, kuljetukset, matkat ja majoitukset, menetetty työaika…Oma matka antaa merkityksiä ja kauneutta arkeen ja työhön. Mottoni on: Mitäpä se minulle kuuluu, mitä minä teen. Zen viisaus: Just do it. (Nike lainasi nimen Kreikan voitonjumalalta ja sloganin zenbuddhismilta). Mieli tekee ja aivot yrittää olla järkevä. Välillä täytyy yrittää olla kunnollinen. Välillä voi maalata.

Ääniteokset syntyivät siten, että kerran päätinkin muuntaa sisäisen liikkeeni ja rytmini ääniksi. Soitin ensin koskettimilla ja sitten kitaralla tai kaksi kertaa koskettimilla. Ääniteokseni eivät ole musiikkia, vaan soitettua maalaamista.

Kuva: Jouko Vatanen, Maisema 2, öljy, 80 x 170 cm, 2023


// ENG


Jouko Vatanen | With my mind – Paintings 2025
17.1.-9.2.2025 | Galleriy Ars Libera, Maaherrankatu 9, Kuopio

Open we-fri 14-18, sa-sun 12-17
Free Entry | Welcome!

Opening of the exhibition on Thursday 16.1.2025 from 18 to 20!
Artist meeting Saturday 18.1.2025 from 12 to 14.


WITH MY MIND – paintings 2025

My home, my homefarm was in Konnevesi. My father, an evacuee from Karelia, had cleared a field with his bare hands. I left my home in 1971, on the shore of a dried-up lake, as an unemployment job, to study at the Liminka Art School.

I got into the University of Art and Design Helsinki to study from the College of Commerce. I graduated in 1994 with a Master of Arts in Fine Arts, a degree in illustration. Sometimes I was in Paris, Vienna.

I did photography and graphic design, videos and films.
Art teaching, odd jobs, hourly jobs.

My paintings usually don’t have names. I look for movement and rhythm, my own movement – the movement of the mind. The interaction of colors is a great power. I also look for movement in aikido (a Japanese budo style).

Viewer can see the horizon in my paintings. In the Joy of Work series, there are construction workers at work. Although hidden among the colors. I painted the atmosphere of the construction of my studio house, a memory. Everything was nice and smooth – joy and friendship. That’s what work is at its best! Construction is creative work: first there was just an idea.

Born after the wars, I have a distorted, childish relationship with art. In the 1950s and 60s, there were hardly any colors in magazines, there were only a few color pictures in books, and TV was black and white. There were many empty walls. Now everything is colored, even in places other than Christmas church.

A work of art is a problem. There are many galleries and exhibitions. Museums are full of art.
What is the point of my art? Materials, studio, transportation, travel and accommodation, lost working time… My own journey gives meaning and beauty to everyday life and work. My motto is: What does it matter to me, what do I do? Zen wisdom: Just do it. (Nike borrowed the name from the Greek god of victory and the slogan from Zen Buddhism). The mind does it and the brain tries to be rational. Sometimes you have to try to be decent. Sometimes you can just paint.

The sound works were created when I decided to transform my inner movement and rhythm into sounds. I first played the keyboard and then the guitar or twice the keyboard. My sound works are not music, but played painting.

Picture: Jouko Vatanen, Landscape 2, oil, 80 x 170 cm, 2023

Antti Rönkä – Kerrostumia

Antti Rönkä – Kerrostumia

13.12. 2024 – 12.1.2025 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 9, Kuopio

Avoinna ke-pe 14-18, la-su 12-17

Vapaa pääsy | Tervetuloa


Kerrostumia

Teosten kerrokselliset ja tekstuuriltaan runsaat väripinnat muodostavat usein päällekkäisiä tiloja ja väreileviä rihmastoja. Monet maalauksista on tehty jaksoissa, maalaten uusi kerros tai muoto aiemman päälle. Muutosta aiempaan pelkistykseen ja minimalismiin on tapahtunut viime vuosien aikana paljon. Näyttelyssä on esillä neljä akryyliväreillä kankaalle maalattua teosta.

Kiitos Kulttuurirahaston Pohjois-Savon rahastolle työskentelyn tukemisesta.

Antti Rönkä (s.1973) on taidemaalari, joka valmistui kuvataiteilijaksi Imatran taideoppilaitoksesta 1998. Valmistumisen jälkeen hänellä on ollut 24 yksityisnäyttelyä ja hän on osallistunut useisiin yhteisnäyttelyihin. Röngän teoksia on mm. Kuopion Taidemuseon ja Valtion taideteostoimikunnan kokoelmissa. Hän asuu ja työskentelee Kuopiossa.


Antti Rönkä – Layers

13.12. 2024 – 12.1.2025 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 9, Kuopio

Open we-fri 14-18, sa-sun 12-17

Free entry | Welcome!


Layers

The layered and richly textured colour surfaces of the works often form overlapping spaces and rippling, tendril-like structures. Many of the canvasses have been painted over different time periods, with new layers or shapes superimposing previous versions. Rönkä’s originally simplistic and minimalistic style has undergone notable developments in recent years. The exhibition presents four acrylic abstract canvasses.

The artist is grateful to the Finnish Cultural Foundation’s North Savo Foundation for its support.

Antti Rönkä (b.1973) graduated as a visual artist from the Imatra Art School in 1998, since when his work has been the subject of 24 solo and several group exhibitions. Rönkä’s artworks can currently be found in the collections of the Kuopio Art Museum and the National Art Commission, among others. He lives and works in Kuopio.


Kuva: Antti Rönkä, Matka, akryyli kankaalle, 100 x 150 cm, 2024

Sari Hakala – Pessoalaiset

Sari Hakala – Pessoalaiset

15.11. – 8.12.2024 Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 9, Kuopio


PESSOALAISET

Muotokuvasarja sisältää akryylimaalauksia ja monotypioita todellisista ja heteronyymeistä runoilijoista. Avajaisia vietetään torstaina 14.11. klo 18-20, tervetuloa.

Perjantaina 15.11. klo 15-17 Minimonotypia työpaja ja taiteilijatapaaminen.

Vähät minä välitän. Vähät minä välitän mistä? En tiedä: vähät minä välitän. 

-24.10.1917 Fernando Pessoa

Yllä oleva lause aloitti monipäisen monotypiasarjani vuonna 2022. Portugalilainen runoilija Fernando Pessoa on sarjan etuoikeutettu isä. Pessoalla oli ainakin kolme heteronyymia, mutta olen lukenut väitteen, että pseudonyymeja olisi ainakin 70.

Teossarjastani löytyy viitteitä tunnettuihin runoilijoihin, mutta pääosin he ovat kuvitteellisia olentoja. Sattumanvaraisuus ja aivojeni eriasteiset kytkennät ja säikeiset muistikuvat ovat vastuussa yhtymäkohdista todellisiin henkilöihin. Alkuvuoteen 2024 mennessä sarjassa on aineellistunut n. 250 runoilijaa. Sittemmin sarja on kasvanut pienillä tussi- ja akryylimaalauksilla, joissa esiintyy mm. kaksinaamaisia runoilijoita ja käännöstöitä.

Teossarjani voi nähdä kunnianosoituksena runoilijoille ja kirjailijoille, oikeastaan kaikille, jotka työskentelevät taiteen alalla intohimoisesti toimeentulonsa rajamailla. Kaksinaamaisuus ja käännöstyöt ovat tässä kontekstissa positiivisia määritelmiä ja kuvastavat taiteen monimuotoisuutta ja joustavuutta elämän edessä.

Avajaisissa esiintyy kaksi itselleni tällä hetkellä tärkeää tekijää, joiden asenne, musiikki ja sanat inspiroivat omaa työtäni.

Suonsilmä (s. Eetu Kinni, 1992 Vantaa) on iisalmelainen runoilija ja piilohelmi, joka on esiintynyt runoineen viidellä mantereella 15 vuoden ajan. Kokeellisen runouden ja performanssitaiteen lisäksi hänet tunnetaan kolumneistaan, kirjeistään sekä työstään lasten, nuorten ja kulttuurin hyväksi.

Proto-Torvinen on Joensuun musiikillinen lahja koko maailmalle ja poikkeuksellisen hypnoottinen ja musta live-esiintyjä. Uusin sinkku ”Sadan vuoden päästä se on tätä samaa paskaa”, julkaistiin 1.11. Neljäs albumi ilmestyy keväällä 2025.


Sari Hakala on Iisalmessa asuva ja työskentelevä kuvataiteilija, vapaa kirjoittaja ja kuvataiteen opettaja. Hänen työskentelynsä on kuvataiteen, musiikin, kirjallisuuden, runouden ja taidejournalismin liepeillä haahuilua, tarttumista ja irti päästämistä.

Kiitokset yhteistyöstä Kirjakantille ja Galleria Ars Liberalle.


kuva: Sari Hakala, Kolmipäinen Pessoalainen, akryyli paperille, 15 x 21cm, 2022