GalleriA:ssa Markku-Jussi Komulainen, Myynti taiteena - maallinen ikonostaasi, 5.12.2024-2.2.2025
GalleriA on Kuopion taidemuseon ja Kuopion Kuvataiteilijat ry Ars Liberan yhteistyögalleria, joka toimii Kuopion taidemuseon tiloissa.
MARKKU-JUSSI KOMULAINEN
MYYNTI TAITEENA – MAALLINEN IKONOSTAASI
5.12.2024-2.2.2025 | GalleriA, Kuopion taidemuseo, Kauppakatu 35, Kuopio
Avoinna ti 10–17, ke 10-19, to-su 10–17
Vapaa pääsy!
Avajaisia vietetään ke 4.12.2024 klo 17-19. Lämpimästi tervetuloa!
//
Myynti taiteena – maallinen ikonostaasi
Myynti- ja ostotapahtuma on ihmiselle tunnusomainen, jota toteutamme päivittäin. Minulta on usein kysytty, minkä arvoinen maalauksesi on ja voitko taata sen arvon säilyvän? Pohdittuani tätä kysymystä kymmenen vuotta, päätin vastata siihen kuvataidenäyttelyn muodossa.
Olen valinnut tämän näyttelyn teemaksi taiteen rahallisen kaksoisarvon sekä sen muodostumisen ja mittaamisen osto- ja myyntitapahtuman yhteydessä. Käytän välineenä kultaa tai sen visuaalisia symboleja: lyöntimetalleja ja nykyaikaisia synteettisiä ohutkalvomateriaaleja.
Usein myynti- ja ostotapahtuma tarvitsevat vaihdannan välineen. Ennen muinoin vaihdettiin hyödykkeitä hyödykkeisiin, sitten esimerkiksi oravannahkoihin, rautaan, kupariin, hopeaan tai kultaan. Sittemmin olemme keksineet arvon määrittämiseksi rahan ja jopa paperisen sellaisen. Nykyään olemme siirtymässä arvon mittaamisessa elektronisiin mittareihin.
Kuvataideteoksen rahallinen kaksoisarvo
Yhteen maalaukseen olen upottanut 10 gramman kultaharkon. Tämä määrittää maalaukselle tietyn reaaliarvon eli instrumentaalisen arvon.
Perinteisesti maalauksen hinta sisältää taideteoksen kaikki arvot ja hinta määritellään aina teoksen myynti- tai ostotapahtuman yhteydessä. Tässä näyttelyssä yhden maalauksen arvoista yksi arvo voidaan määrittää päivittäin kullan hinnan mukaan. Näin maalaukselle syntyy rahallinen kaksoisarvo.
Kuvataiteen kontekstissa on jo käsitelty teemoina monistettavuus, anonyymisyys ja käsitteellisyys ja nyt lisään kuvataiteen kontekstiin rahallinen kaksoisarvon.
Ensimmäisen teoksen reaaliarvon ja instrumentaalisen arvon suhteeksi määrittelen noin ⅕. On mielenkiintoista seurata onko tuo arvo joskus 1/1, 10/1, 1/100, 1/1000 vai mikä?
/
Kuopiolainen Taidemaalari Markku-Jussi Komulainen (s. 1964) on käsitellyt teoksissaan ihmisen arkisia, mutta keskeisiä teemoja kuten mainonta, median sisältö (Tyhjän Toimittaja, 2009), taiteen määrällisiä ulottuvuuksia (noin 100 m:n maalaus 2002).
Hänen töitään on nähty kirjastossa lainattavina, kaupassa ostettavina ja pankeissa arvon kuvaajana (Taiteilija kylässä, 2010).
Taiteilija Komulainen ei ole pysynyt raameissa, edes taiteen kentällä. Hän on käyttänyt teoksissaan elementtejä, jotka ainakin kaksikymmentä vuotta sitten olivat hyljeksittyjä: kultakehyksiä, esittävyyttä, klassista taitomaalausta, sekä myyntiin liittyviä elementtejä, kuten maalauksen myynti neliöittäin, samasta maalauksesta leikaten, maalauksia hinnoiteltuna painon mukaan jne.
Taiteen teon mahdollistamiseksi hän on tehnyt opetustyötä kuvataiteen alalla, mikä taiteilijan mielestä kuulu kiinteästi akateemisen taidemaalarin ammattiin. Vähäiset apurahat hän on käyttänyt joskus materiaalina, kuten 5 c:n kolikkopinot Varkauden taidemuseossa (Rahan alttari, 2006).
Nyt esillä oleva näyttely on looginen jatkumo taiteilijan jo kohta 30 vuotta jatkuneelle uralle ja ilmaisulle. Tällä kertaa Komulainen muodostaa taideteokselle rahallisen kaksoisarvon käyttämällä taiteen ulkopuolista arvon määrittäjää osana teosta: kultaa. Lisäksi tyhjyyden ilmaisu inhimillisenä kokemuksena on läsnä koko näyttelyssä.
// ENG
Markku-Jussi Komulainen
Selling as Art – A Secular Iconostasis
Welcome to the opening party on wed 4.12.2024 at 17-19!
Selling as Art – A Secular Iconostasis
The act of selling and buying is a fundamentally human behavior that we engage in daily. I am often asked: What is the value of your painting, and can you guarantee its value will last? After pondering this question for ten years, I decided to answer it in the form of an art exhibition.
I have chosen the theme of this exhibition to explore the dual monetary value of art and how this value is formed and measured in the context of buying and selling transactions. My medium includes gold and its visual symbols: gold leaf and modern synthetic thin-film materials.
Often, buying and selling transactions require a medium of exchange. In ancient times, people traded goods for other goods, and later for commodities such as squirrel pelts, iron, copper, silver, or gold. Eventually, we invented money to define value, even in the form of paper currency. Today, we are moving towards electronic systems for measuring value.
The Dual Monetary Value of a Visual Artwork
In one of my paintings, I have embedded a 10-gram gold bar. This gives the painting a specific real value, or what can be called an instrumental value.
Traditionally, the price of a painting encompasses all its values, and the price is always determined at the moment of sale or purchase. In this exhibition, one of the values of a painting can be measured daily according to the price of gold. In this way, the painting attains a dual monetary value.
In the context of visual art, themes such as reproducibility, anonymity and conceptuality have already been explored. I now add the concept of dual monetary value to this context.
For the first artwork, I define the ratio of real value to instrumental value as approximately 1/5. It will be fascinating to see if, over time, that ratio becomes 1/1, 10/1, 1/100, 1/1000, or something else entirely.
/
The painter Markku-Jussi Komulainen (b. 1964) has dealt with everyday but fundamental themes in his works, such as advertising, media content (Tyhjän Toimittaja, 2009), and the quantitative dimensions of art (a 100-meter Painting in 2002).
His works have been displayed in libraries as borrowable items, in stores as purchasable goods, and in banks as representations of value (Taiteilija kylässä, 2010).
Artist Komulainen has not confined himself to traditional boundaries, even within the art world. He has used elements into his artworks that were considered out of favor at least twenty years ago: gilded frames, figurativeness, classical fine painting, and sales-related concepts such as selling paintings by square meter, cutting pieces from the same painting for sale, and pricing works by weight, among others.
To make artistic practice possible, he has worked as an art teacher, which he believes is an integral part of an academically trained painter’s profession. On occasion, he has used his meagre grants as materials, such as stacks of 5-cent coins at the Varkaus Art Museum (Rahan alttari, 2006).
The current exhibition is a logical continuation of the artist’s nearly 30-year career and artistic expression. This time, Komulainen creates a dual monetary value to the artwork by using a value determinant outside the art as a part of work: gold. Furthermore, the expression of emptiness as a human experience is present throughout the exhibition.
Kuva / Photo: Markku-Jussi Komulainen, Aavistus